Задля відсічі вторгненню військ рф до України, багато громадян було мобілізовано до лав ЗСУ, серед них багато підприємців (ФОП). Деякі військовослужбовці мали змогу продовжувати свою справу разом з проходженням військової служби, проте виникає питання, чи передбачено це чинним законодавством?
Звернемось до ч. 3 ст. 39 “Про військовий обов’язок і військову службу”, яка передбачає прямо, що державна реєстрація підприємницької діяльності ФОП не припиняється за громадянами України, які призвані військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняті на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці. Також передбачається, що в разі непровадження підприємницької діяльності в період проведення мобілізації нарахування податків і зборів таким ФОП не здійснюється.
Таким чином, військовослужбовець не зобов'язаний закривати ФОП, а навпаки має податкові пільги за призовом під час мобілізації.
Проте, чи передбачив законодавець можливість виконання трудових обов'язків для мобілізованих ФОП?
Тут виникає конфлікт з деякими нормами антикорупційного законодавства.
А саме п. 1 ст. 1 ст. 25 "Закону про запобігання корупції" забороняє здійснювати підприємницьку діяльність суб'єктам на яких розповсюджується дія цього Закону. Такими суб'єктами, згідно п.п. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, зокрема є військові посадові особи:
- Збройних Сил України,
- Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України
- інші утворення відповідно до законів військових формувань
Виникає питання, а хто з військовослужбовців є військовими посадовими особами?
Знову звернемось до Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу". Такими посадовими особами є військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням **організаційно-розпорядчих** чи **адміністративно-господарських** обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.
Більш детально роз'яснено в Роз'ясненнях НАЗК №8 від 03.08.2020, де зазначається наступне:
адміністративно-господарські функції (обов’язки) — це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в різному обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їхніх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо;
організаційно-розпорядчі функції (обов’язки) — це обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.
Тобто чіткого переліку посад, що не можуть за сумісництвом бути ФОП - немає, проте при здійсненні таких функцій, суд може визнати винним у порушенні Закону.
Яка відповідальність буде загрожувати у таких випадках?
На це питання, відповідає ст. 172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення, де вказується, що таке правопорушення тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500 грн). Крім цього буде конфіскований дохід, який ФОП зміг отримати протягом такої діяльності.
Підбиваючи підсумки, мобілізований військовослужбовець не зобов'язаний закривати ФОП та має податкові пільги. Проте, якщо військовослужбовець виконує обов'язки пов'язані з господарською чи організаційною діяльністю, то саме введення підприємницької діяльності є забороненим.
Якщо Вам потрібна консультація з питань військового права або антикорупційного законодавства, звертайтеся до нас в ЧАТ просто зараз!
Comments