
PURCEN NEWS
19 лют. 2025 р.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 29 січня 2025 року у справі №580/460/24 висловив позицію щодо права на перерахунок пенсії в силу збільшення вислуги років у пенсіонерів із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за Законом №2262-ХІІ, у разі призову їх на військову службу, зокрема під час мобілізації.
Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, в контексті спірних правовідносин, є збільшення вислуги років у пенсіонерів із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом №2262-ХІІ, у разі призову їх на військову службу, зокрема під час мобілізації, що може бути реалізовано шляхом звернення із відповідною заявою пенсіонера, поданою безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України та доданими до неї документами.
Разом з цим, неподання заявником безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсії розрахунку вислуги років не зумовлює настання для нього негативного наслідку у вигляді відмови у перерахунку його пенсії з урахуванням додаткової вислуги років, оскільки пенсійний орган не позбавлений можливості вчинити активні дії щодо отримання від компетентного органу додаткових документів або повідомити заявника про необхідність їх надання з метою належного соціального захисту особливої категорії осіб, які брали участь у захисті Батьківщини.
Тож, застосовуючи наведені вище висновки до спірних правовідносин, колегія суддів приходить до висновку про те, що відмова відповідача у здійсненні позивачеві перерахунку його пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, не відповідає критеріям, визначеним у статті 2 КАС України, у зв`язку із чим вона є протиправною та підлягає скасуванню, тому судові рішення судів попередніх зінстанцій не ґрунтуються на правильному правозастосуванні, що зумовлює необхідність їх скасування Верховим Судом.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 року
м. Київ
справа №580/460/24
адміністративне провадження № К/990/39094/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.
суддів: Бучик А.Ю., Коваленко Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції справу №580/460/24
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ в Черкаській області) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.02.2024, ухвалене у складі головуючого судді Бабич А.М.,
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кобаля М.І., суддів: Бужак Н.П, Костюк Л.О.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 12.01.2024 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
визнати протиправним рішення ГУ ПФУ в Черкаській області від 22.12.2023 «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 », яким було відмовлено у перерахунку розміру його пенсії за вислугу років;
зобов`язати ГУ ПФУ в Черкаській області врахувати додаткову вислугу років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення (в календарному обчисленні 02 роки 00 місяців 14 днів), та з 20.11.2022 перерахувати та виплатити йому пенсію за вислугу років, обрахувавши її у розмірі 68% грошового забезпечення, з урахуванням раніше виплачених сум.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що відповідно до частини третьої статті 2 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ) він має право на перерахунок пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла у зв`язку із призовом на військову службу, під час якої він брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту населення та інтересів держави, у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, проте, ГУ ПФУ в Черкаській області, виконуючи рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 у справі №580/6909/23, протиправно відмовило йому у здійсненні такого перерахунку пенсії.
2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 15.02.2024, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024, відмовив у задоволенні позовних вимог.
3. 14.10.2024 ОСОБА_1 через підсистему «Електронний суд» звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі №580/460/24, ухвалити нове судове рішення - про задоволення позовних вимог.
4. Верховний Суд ухвалою від 04.11.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. У справі, яка розглядається суди встановили, що згідно з витягом з наказу Головного управління Національної поліції в Черкаській області від 29.09.2017 № 260о/с ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції. Станом на день звільнення стаж служби в поліції для виплати відсоткової надбавки за вислугу років становив 23 роки 00 місяців 28 днів, вислуга років для призначення пенсії - 23 роки 11 місяців 19 днів.
ОСОБА_1 з 30.09.2017 перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФУ в Черкаській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ.
З 01.03.2022 ОСОБА_1 було призвано на дійсну військову службу та направлено до військової частини НОМЕР_1 .
У період з 03.03.2022 до 19.11.2022 ОСОБА_1 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту населення та інтересів держави, у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, перебуваючи в Донецькій, Луганській та Харківській областях, що підтверджується довідкою військової частини НОМЕР_1 від 19.11.2022 №2019.
Згідно із витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.11.2022 № 482 ОСОБА_1 з 19.11.2022 виключений із списків особового складу частини та всіх видів забезпечення. Вислуга років у Збройних Силах України становить: календарна - 24 роки 1 місяць 20 днів, пільгова - 1 рік 10 місяців 13 днів.
У червні 2023 року, після звільнення з військової служби, позивач звернувся до ГУ ПФУ в Черкаській області із заявою, у якій, зокрема, просив здійснити йому з 01.12.2023 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, у розмірі 68% грошового забезпечення, з урахуванням раніше виплачених сум, не обмежуючи її максимальним розміром, проте ГУ ПФУ в Черкаській області листом від 26.07.2023 №8930-8483/Р-03/8-2300/23 повідомило позивача, зокрема, про те, що з метою підрахунку вислуги років та підготовки документів для перерахунку пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ йому необхідно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання.
Бездіяльність ГУ ПФУ в Черкаській області щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, була предметом судової ревізії у справі №580/6909/23, за результатом розгляду якої Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 07.09.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 29.11.2023, зокрема, зобов`язав ГУ ПФУ в Черкаській області повторно розглянути з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом заяву позивача від 28.06.2023 про врахування додаткової вислуги років та перерахунку пенсії та за результатами її розгляду прийняти відповідне рішення щодо такого врахування та перерахунку пенсії з урахуванням мотивів суду, вказаних у цьому рішенні.
На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 у справі №580/6909/23, яке набрало законної сили, ГУ ПФУ в Черкаській області прийняло рішення від 22.12.2023 «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 », яке, з посиланням на пункт 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 02.03.2023 № 10-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі - Порядок №3-1), територіальний орган Пенсійного фонду України мотивував, зокрема, тим, що до ГУ ПФУ в Черкаській області від ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яке покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, не надходили документи для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років.
ОСОБА_1 , не погодившись із такою відмовою ГУ ПФУ в Черкаській області, звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що ОСОБА_1 не надано повний пакет документів, визначений пунктом 2 розділу ІІ Порядку №3-1, а ГУ ПФУ в Черкаській області не наділено повноваженнями самостійно здійснювати донарахування вислуги років військовослужбовцю, адже це відноситься до дискреційних повноважень обласних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі - ІНФОРМАЦІЯ_2).
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
7. В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування положень Закону №2262-ХІІ та Порядку №3-1 у правовідносинах стосовно порядку подання та оформлення документів необхідних для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ у зв`язку із збільшенням вислуги років у військових пенсіонерів, які після призначення пенсії були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації та в подальшому звільненні з неї.
8. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ в Черкаській області посилається на те, що для вирішення питання щодо розрахунку вислуги років та підготовки документів для перерахунку пенсії за Законом №2262-ХІІ позивачу необхідно звернутися до ІНФОРМАЦІЯ_1 за місцем його проживання, оскільки в силу вимог Інструкції з організації роботи із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.12.2014 №937 (далі - Інструкція №937) саме на цей орган покладено функцію із підготовки документів для перерахунку пенсії, донарахування до дня звільнення з військової служби вислуги років (страхового стажу) і це є його виключною компетенцією (дискреційними повноваженнями), у зв`язку із чим ГУ ПФУ в Черкаській області просить залишити касаційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення, а оскаржувані ним судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
10. Враховуючи вимоги частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
11. Наведені норми означають, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
12. Відповідно до статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
13. Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
14. Нормативно-правовим актом, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, є Закон № 2262-XII. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
15. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених згідно із Законом №2262-ХІІ пенсій з урахуванням додаткової вислуги років від часу призову їх на військову службу, зокрема, за призовом під час мобілізації є положення частини третьої статті 2 та статті 63 Закону № 2262-XII.
16. Так, умови пенсійного забезпечення регламентовано статтею 2 Закону №2262-ХІІ, відповідно до частини третьої якої пенсіонерам із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі призову їх на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийняття за контрактом на військову службу чи службу цивільного захисту, в тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, служби цивільного захисту, до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів та підрозділів цивільного захисту під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення виплата пенсій не припиняється. Після звільнення із служби таких осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням додаткової вислуги років від часу призову їх на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або повторного прийняття їх на службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, служби цивільного захисту до дня фактичного звільнення. Якщо новий розмір пенсії цих осіб буде меншим за розмір, який вони отримували до призову або повторного прийняття їх на службу, виплата їм пенсій здійснюється у розмірі, який вони отримували до призову або прийняття на службу в особливий період.
17. Зазначений у частині третій статті 2 Закону №2262-ХІІ порядок збереження, нарахування та виплати пенсій поширюється на пенсіонерів з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, прийнятих на службу на посади поліцейських до підрозділів поліції особливого призначення (частина четверта статті 2 Закону №2262-ХІІ).
18. Частинами першою, другою статті 63 Закону України №2262-ХІІ визначено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
19. Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців (частина друга статті 51 Закону України №2262-ХІІ).
20. Отже, пенсіонери, яким призначена пенсія на підставі Закону №2262-ХІІ та які були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняті на військову службу за контрактом до Збройних Сил України, мають право на перерахунок пенсійного забезпечення з урахуванням додаткової вислуги років від часу такого призову на військову службу до дня фактичного звільнення.
21. Загальний механізм обчислення вислуги років відповідно до Закону №2262-ХІІ встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб».
22. Процедуру подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ регулює Порядок № 3-1, розділом І якого регламентовано механізм звернення за призначенням (перерахунком), виплатою пенсії.
23. Пунктом 2 розділу I Порядку № 3-1 визначено, що заява про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом або відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерства юстиції України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Служби судової охорони, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Національної поліції України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.
24. Пунктом 3 розділу I Порядку № 3-1 встановлено, що заява про призначення пенсії в разі втрати годувальника за померлого годувальника, який отримував пенсію відповідно до Закону, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (заява про призначення/перерахунок пенсії (додаток 1 до цього Порядку)), припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (заява про виплату пенсії (додаток 2 до цього Порядку)), заява про працевлаштування (звільнення) (початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування), прийняття (звільнення) на (зі) службу (служби) (додаток 3 до цього Порядку), заява про виплату недоодержаної пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4 до цього Порядку), заява про виплату одноразової грошової допомоги (додаток 5 до цього Порядку), заява про виплату допомоги на поховання (додаток 6 до цього Порядку) подається заявником до органу, що призначає пенсію.
25. Документи, які необхідні, зокрема, для призначення пенсії визначені у розділі ІІ Порядку №3-1, за змістом пункту 2 якого до заяви про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності додаються, зокрема, такі документи:
1) подання про призначення пенсії, підготовлене уповноваженим органом (структурним підрозділом) (додаток 7 до цього Порядку);
2) витяги з наказів про звільнення та (або) виключення зі списків особового складу (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню) або їх копії;
3) розрахунок вислуги років для призначення пенсії / виписка з розрахунку вислуги років для призначення пенсії або їх копії (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню);
4) грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (додаток 8 до цього Порядку);
5) військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію);
6) документи про страховий стаж особи, які передбачені підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07 липня 2014 року № 13-1) (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») (для призначення пенсії згідно з пунктом «б» статті 12 Закону);
7) документи, що підтверджують право на встановлення особі надбавок, підвищень та інших доплат (за наявності), які передбачені пунктом 4 цього розділу;
Для виплати пенсії пенсіонерам з урахуванням загальної (додаткової) вислуги відповідно до частин другої-четвертої статті 2 Закону №2262-ХІІ подаються документи, передбачені підпунктами 1-7 цього пункту.
26. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, в контексті спірних правовідносин, є збільшення вислуги років у пенсіонерів із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом №2262-ХІІ, у разі призову їх на військову службу, зокрема під час мобілізації, що може бути реалізовано шляхом звернення із відповідною заявою пенсіонера, поданою безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України та доданими до неї документами.
27. При цьому, основним документом, який необхідний для здійснення територіальним органом Пенсійного фонду України виплати пенсії з урахуванням додаткової вислуги відповідно до частини третьої статті 2 Закону №2262-ХІІ ініційованої за заявою пенсіонера, є розрахунок вислуги років.
28. Слід зазначити, що Положенням про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 № 530 (далі - Положення № 530) визначається, зокрема, порядок:
обчислення вислуги років (загального страхового стажу) для призначення пенсій за вислугу років особам, звільненим з військової служби, відповідно до статті 17-1 Закону №2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» (зі змінами);
оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення та перерахунку пенсій за вислугу років, по інвалідності та в разі втрати годувальника відповідно до Закону № 2262-ХІІ, постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393» (зі змінами) та постанови правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402.
29. Згідно із пунктом 2.12 розділу ІІ Положення № 530 обчислення вислуги років чи загального страхового стажу для призначення пенсій здійснюється:
Департаментом соціального забезпечення Міністерства оборони України за поданням відповідних підрозділів персоналу - особам офіцерського складу, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу в апаратах Міністерства оборони України, Головнокомандувача Збройних Сил України, у Генеральному штабі Збройних Сил України та військових частинах, військових навчальних закладах, установах і організаціях, органах військового управління, які їм безпосередньо підпорядковані, у командуваннях видів Збройних Сил України;
фінансово-економічними управліннями командувань видів Збройних Сил України за поданням відповідних підрозділів персоналу - особам офіцерського складу, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу управлінь (відділів) оперативних (повітряних) командувань, з`єднань і військових частин, що належать до їх складу, а також офіцерам, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу військових частин, підпорядкованих Міністерству оборони України, що займають посади, призначення на які здійснюються наказами командувачів військ оперативних командувань, командирів повітряних командувань (по особовому складу), їм відповідних і нижче;
фінансово-економічним управлінням військової частини НОМЕР_2 разом з кадровим органом цієї військової частини - особам офіцерського складу, військовослужбовцям рядового складу, сержантського та старшинського складу, які прийняті на військову службу за контрактом до цієї військової частини та до підпорядкованих їй військових частин.
В окремих випадках з метою забезпечення збереження особових справ і своєчасного обчислення вислуги років спільним рішенням Департаменту кадрової політики Міністерства оборони України і Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України на фінансово-економічні управління та управління персоналу видів Збройних Сил України може бути покладене обчислення вислуги років військовослужбовцям деяких з`єднань і об`єднань з урахуванням їх дислокації.
30. При обчисленні вислуги років на пенсію військовослужбовцям, які підлягають звільненню з військової служби, складається розрахунок вислуги років військовослужбовця на пенсію (додаток 3). У розрахунку зазначаються всі календарні періоди військової служби і окремо періоди, що зараховуються до вислуги років на пільгових умовах, а також загальна вислуга років на пенсію (пункт 2.13 розділу ІІ Положення № 530).
31. Пунктом 2.15 розділу ІІ Положення № 530 визначено, що попередній розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію складається відповідним управлінням (відділом) персоналу та передається разом з особовою справою до фінансового органу (пункт 2.12 цього розділу), який складає основний розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію і повертає його в управління (відділ) персоналу для долучення до особової справи військовослужбовця.
Вислуга років розраховується не пізніше ніж за два місяці до дати, на яку планується звільнення військовослужбовця. Розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію не складається для військовослужбовців, щодо яких на дату запланованого звільнення не дотримуються умови призначення пенсії, зазначені у статті 12 Закону.
Після звільнення військовослужбовця з військової служби зазначений примірник особової справи разом з основним розрахунком вислуги років надсилається в обласний ІНФОРМАЦІЯ_2 за обраним військовослужбовцем місцем проживання, а попередній розрахунок залишається у справах фінансового органу та зберігається протягом трьох років.
32. Обласний ІНФОРМАЦІЯ_2 при призначенні пенсій перевіряє розрахунки вислуги років і додатково включає період неврахованої служби військовослужбовців з дня складення розрахунку вислуги років по день звільнення з військової служби. При цьому невраховані періоди служби, передбаченої підпунктами 2 і 3 пункту 2.3 цього розділу, зараховуються до вислуги років на відповідних пільгових умовах. Підставою для зарахування цих періодів є підтвердження управління (відділу) персоналу або військової частини про те, що військовослужбовець у відповідний період мав право на таку пільгу, а для зарахування служби у високогірних місцевостях України - витяг з наказу командира військової частини (пункт 2.18 розділу ІІ Положення № 530).
33. Відповідно до пункту 2.19 розділу ІІ Положення № 530 вислуга років на пенсію, обчислена органами, зазначеними в пункті 2.12 цього розділу, доводиться під підпис військовослужбовцю, який представляється до звільнення з військової служби, на звороті відповідного розрахунку.
34. Аналіз змісту наведених норм права, а також Інструкції № 937 свідчить про те, що органом, який наділений повноваженнями здійснювати підготовку документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, у тому числі на комунікацію із відповідним структурним підрозділом компетентного органу, який наділений повноваженням на обчислення вислуги років, є обласний ІНФОРМАЦІЯ_2 за обраним військовослужбовцем місцем проживання.
35. Разом з цим, процедуру приймання, оформлення і розгляд документів органами, що призначають пенсії, регламентовано розділом IV Порядку № 3-1, абзацом другим пункту 1 якого визначено, що заяви (крім заяви про призначення пенсії) приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
36. При прийманні документів працівник органу, що призначає пенсію:
1) ідентифікує заявника (його представника);
2) повідомляє інформацію щодо умов та порядку призначення пенсії;
3) реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта або іншого документа, що посвідчує особу. Фіксує й засвідчує виявлені розбіжності;
4) з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;
5) повідомляє заявника або посадову особу уповноваженого органу (структурного підрозділу) про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;
6) сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;
7) надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем, баз даних згідно з пунктом 15 розділу II цього Порядку;
8) видає заявнику або посадовій особі уповноваженого органу (структурного підрозділу) розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 9 до цього Порядку) та/або надсилає уповноваженому органу (структурному підрозділу) повідомлення про перелік документів, які необхідно подати додатково, та строк їх подання. Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі.
37. Окрім того, пунктом 3.14 розділу ІIІ Положення № 530 передбачено, що за запитом органів Пенсійного фонду України обласний ІНФОРМАЦІЯ_2 (у межах своєї компетенції) доопрацьовує подані документи для призначення пенсії, а також надсилає додаткові документи (або їх завірені копії), які впливають на розмір пенсії. Водночас розрахунок вислуги років для призначення пенсії та витяги з наказів про звільнення і виключення військовослужбовця із списків військової частини долучаються до його особової справи для постійного зберігання.
38. Така процедура дооформлення пакету документів для перерахунку пенсії, зумовлена відсутністю у територіального органу Пенсійного фонду України компетенції самостійно вирішити питання щодо обчислення вислуги років особам, які проходили військову службу.
39. Разом з цим, неподання заявником безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсії розрахунку вислуги років не зумовлює настання для нього негативного наслідку у вигляді відмови у перерахунку його пенсії з урахуванням додаткової вислуги років, оскільки пенсійний орган не позбавлений можливості вчинити активні дії щодо отримання від компетентного органу додаткових документів або повідомити заявника про необхідність їх надання з метою належного соціального захисту особливої категорії осіб, які брали участь у захисті Батьківщини.
40. Тож, застосовуючи наведені вище висновки до спірних правовідносин, колегія суддів приходить до висновку про те, що відмова відповідача у здійсненні позивачеві перерахунку його пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, не відповідає критеріям, визначеним у статті 2 КАС України, у зв`язку із чим вона є протиправною та підлягає скасуванню, тому судові рішення судів попередніх інстанцій не ґрунтуються на правильному правозастосуванні, що зумовлює необхідність їх скасування Верховим Судом.
41. У свою чергу, враховуючи надану судам адміністративної юрисдикції можливість вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, та те, що відповідач не наділений компетенцією самостійно обрахувати додаткову вислугу років позивача, належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача у цьому випадку є зобов`язання ГУ ПФУ в Черкаській області повторно розглянути з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених Законом № 2262-ХІІ, а також розділом IV Порядку № 3-1 заяву позивача про перерахунок та виплату позивачу пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням мотивів Верховного Суду, вказаних у цій постанові.
42. Згідно з частинами першою, третьою статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
43. За таких обставин, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про те, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
44. Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
45. Згідно з частиною шостою статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Позивачем було сплачено судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1 211 грн 20 коп.
Згодом ОСОБА_1 набув статус учасника бойових дій, тому на підставі пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору за подачу апеляційної та касаційної скарг, що підтверджується копією посвідчення учасника бойових дій від 14.05.2024.
46. Враховуючи результат розгляду справи і той факт, що задоволенню підлягають вимоги заявлені до ГУ ПФУ в Черкаській області, зазначені судові витрати на суму 1 211 грн 20 коп. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Черкаській області.
Керуючись статтями 341, 345, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі №580/460/24 скасувати.
Ухвалити нове судове рішення, яким частково задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.
Визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22.12.2023 «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 ».
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області повторно розглянути, з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених Законом України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, заяву ОСОБА_1 про перерахунок та виплату позивачу пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням мотивів Верховного Суду, вказаних у цій постанові.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, Черкаська область, м. Черкаси, вул. Смілянська, 23, унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 21366538) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 211 гривень 20 копійок (одна тисяча двісті одинадцять гривен двадцять копійок).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Судді: А. І. Рибачук
А. Ю. Бучик
Н. В. Коваленко
_________________________________________________________________________________________________
ОКРЕМА ДУМКА
судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Коваленко Н.В.
на постанову Верховного Суду від 29 січня 2025 року у справі № 580/460/24 за наслідками розгляду касаційної скарги ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.
I. Обставини справи
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22 грудня 2023 року «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 », яким було відмолено у перерахунку розміру його пенсії за вислугу років;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області врахувати додаткову вислугу років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення (в календарному обчисленні 02 роки 00 місяців 14 днів), та з 20 листопада 2022 року перерахувати та виплатити йому пенсію за вислугу років, обрахувавши її у розмірі 68% грошового забезпечення, з урахуванням раніше виплачених сум.
2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що звертаючись із заявою про перерахунок вже призначеної пенсії позивач зобов`язаний був подати документи, визначені підпунктами 1-7 пункту 2 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, в тому числі і подання про призначення пенсії, підготовлене уповноваженим органом (структурним підрозділом). Належні, достовірні та допустимі докази щодо подання позивачем вказаного вище переліку документів із заявою про перерахунок пенсії відсутні.
Станом на момент прийняття оскаржуваного рішення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22 грудня 2023 року, від уповноваженого структурного підрозділу ТЦКСП документи ОСОБА_1 для врахування додаткової вислугу років в календарному обчисленні 02 роки 00 місяців 14 днів та перерахунку пенсії за вислугу років, у розмірі 68% грошового забезпечення, та виплатити її з урахуванням раніше виплачених сум, не надходили.
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
5. Верховний Суд постановою від 29 січня 2025 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнив частково.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року скасував, ухваливши нове судове рішення, яким частково задовольнив позовні вимоги.
Визнав протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22 грудня 2023 року «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 ».
Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області повторно розглянути, з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, заяву ОСОБА_1 про перерахунок та виплату позивачу пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням мотивів Верховного Суду, вказаних у постанові.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
6. Задовольняючи частково позовні вимоги, Верховний Суд виходив з того, що пунктом 3.14 розділу ІIІ Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року № 530 передбачено, що за запитом органів Пенсійного фонду України обласний ТЦКСП (у межах своєї компетенції) доопрацьовує подані документи для призначення пенсії, а також надсилає додаткові документи (або їх завірені копії), які впливають на розмір пенсії. Водночас розрахунок вислуги років для призначення пенсії та витяги з наказів про звільнення і виключення військовослужбовця із списків військової частини долучаються до його особової справи для постійного зберігання.
7. Неподання заявником безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсії розрахунку вислуги років, не зумовлює настання для пенсіонера негативного наслідку у вигляді відмови у перерахунку його пенсії з урахуванням додаткової вислуги років, оскільки пенсійний орган не позбавлений можливості вчинити активні дії щодо отримання від компетентного органу додаткових документів або повідомити заявника про необхідність їх надання з метою належного соціального захисту особливої категорії осіб, які брали участь у захисті Батьківщини.
10. Відповідно до статті 34 Кодексу адміністративного судочинства України усі питання, що виникають під час колегіального розгляду адміністративної справи, вирішуються більшістю голосів суддів. При прийнятті рішення з кожного питання жоден із суддів не має права утримуватися від голосування та підписання судового рішення. Головуючий у судовому засіданні голосує останнім. Суддя, не згодний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку. Про наявність окремої думки повідомляються особи, які беруть участь у справі, без оголошення її змісту в судовому засіданні. Окрема думка приєднується до справи і є відкритою для ознайомлення.
8. Отже, Кодекс адміністративного судочинства України передбачає можливість викладення окремої думки виключно за наслідками розгляду справи.
9. З постановою Верховного Суду від 29 січня 2024 року у справі № 580/460/24 та її мотивами ми не погоджуюсь, та вважаю за необхідне викласти свою окрему думку.
II. Встановлені обставини справи
10. Згідно з витягом з наказу Головного управління Національної поліції в Черкаській області від 29 вересня 2017 року № 260о/с ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції. Станом на день звільнення стаж служби в поліції для виплати відсоткової надбавки за вислугу років становив 23 роки 00 місяців 28 днів, вислуга років для призначення пенсії - 23 роки 11 місяців 19 днів.
11. ОСОБА_1 з 30 вересня 2017 року перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
12. З 01 березня 2022 року ОСОБА_1 було призвано на дійсну військову службу та направлено до військової частини НОМЕР_1 .
13. У період з 03 березня 2022 року по 19 листопада 2022 року ОСОБА_1 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту населення та інтересів держави, у зв`язку з військовою агресією рф проти України, перебуваючи в Донецькій, Луганській та Харківській областях.
14. Згідно із витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19 листопада 2022 року № 482 ОСОБА_1 з 19 листопада 2022 року виключений із списків особового складу частини та всіх видів забезпечення. Вислуга років у Збройних Силах України становить: календарна - 24 роки 1 місяць 20 днів, пільгова - 1 рік 10 місяців 13 днів.
15. У червні 2023 року, після звільнення з військової служби, позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою, у якій, зокрема, просив здійснити йому з 01.12.2023 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, у розмірі 68% грошового забезпечення, з урахуванням раніше виплачених сум, не обмежуючи її максимальним розміром, проте Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області листом від 26 липня 2023 року № 8930-8483/Р-03/8-2300/23 повідомило позивача, зокрема, про те, що з метою підрахунку вислуги років та підготовки документів для перерахунку пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» йому необхідно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання.
16. Бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла від часу призову на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, була предметом судової ревізії у справі № 580/6909/23, за результатом розгляду якої Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 07 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 29 листопада 2023 року, зокрема, зобов`язав ГУ ПФУ в Черкаській області повторно розглянути з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом заяву позивача від 28 червня 2023 року про врахування додаткової вислуги років та перерахунку пенсії та за результатами її розгляду прийняти відповідне рішення щодо такого врахування та перерахунку пенсії з урахуванням мотивів суду, вказаних у цьому рішенні.
17. На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року у справі № 580/6909/23, Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області прийняло рішення від 22 грудня 2023 року «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 », яке, з посиланням на пункт 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 02 березня 2023 року № 10-1), територіальний орган Пенсійного фонду України мотивував, зокрема, тим, що до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яке покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, не надходили документи для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років.
18. Не погодившись із такою відмовою Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
III. Релевантні джерела права
19. Відповідно до частини другої статті 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсіонерам із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі призову їх на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийняття за контрактом на військову службу чи службу цивільного захисту, в тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, служби цивільного захисту, до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів та підрозділів цивільного захисту під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення виплата пенсій не припиняється. Після звільнення із служби таких осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням додаткової вислуги років від часу призову їх на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або повторного прийняття їх на службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, служби цивільного захисту до дня фактичного звільнення.
20. Згідно із частинами першою другою статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
21. Процедуру подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (далі - Порядок № 3-1).
22. Пунктом 2 розділі ІІ Порядку № 3-1 встановлено, що до заяви про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності додаються, зокрема такі документи:
1) подання про призначення пенсії, підготовлене уповноваженим органом (структурним підрозділом) (додаток 7 до цього Порядку);
2) витяги з наказів про звільнення та (або) виключення зі списків особового складу (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню) або їх копії;
3) розрахунок вислуги років для призначення пенсії / виписка з розрахунку вислуги років для призначення пенсії або їх копії (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню);
4) грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (додаток 8 до цього Порядку);
5) військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію);
6) документи про страховий стаж особи, які передбачені підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07 липня 2014 року № 13-1) (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») (для призначення пенсії згідно з пунктом «б» статті 12 Закону);
7) документи, що підтверджують право на встановлення особі надбавок, підвищень та інших доплат (за наявності), які передбачені пунктом 4 цього розділу.
23. Положенням про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року № 530 (далі - Положення № 530) визначається, зокрема, порядок:
обчислення вислуги років (загального страхового стажу) для призначення пенсій за вислугу років особам, звільненим з військової служби, відповідно до статті 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» (зі змінами);
оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення та перерахунку пенсій за вислугу років, по інвалідності та в разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» (зі змінами) та постанови правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами).
24. Відповідно до пункту 3.1. Положення № 530 оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та пенсій в разі втрати годувальника членам сімей померлих військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби) відповідно до Закону, а також визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям (крім колишніх військовослужбовців строкової військової служби), здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними ТЦКСП згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"» (зі змінами).
25. Пунктом 3.2 розділу III Положення № 530 передбачено, що заяви про призначення/перерахунок пенсій за формою, передбаченою додатком 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», подаються до головних управлінь Пенсійного фонду України за місцем проживання заявника через відділи соціального забезпечення (відділи оформлення допомог, військових пенсій та пільг сектору соціальних виплат) обласних ТЦКСП.
26. Згідно із пунктом 3.14 Положення № 530 за запитом органів Пенсійного фонду України обласний ТЦКСП (у межах своєї компетенції) доопрацьовує подані документи для призначення пенсії, а також надсилає додаткові документи (або їх завірені копії), які впливають на розмір пенсії. Водночас розрахунок вислуги років для призначення пенсії та витяги з наказів про звільнення і виключення військовослужбовця із списків військової частини долучаюnься до його особової справи для постійного зберігання.
IV. Неправильне застосування норми права
27. Аналіз вищезазначених норм дає підстави для висновку про те, що пенсіонери, яким призначена пенсія на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та які були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняті на військову службу за контрактом до Збройних Сил України, мають право на перерахунок пенсійного забезпечення з урахуванням додаткової вислуги років від часу такого призову на військову службу до дня фактичного звільнення.
28. Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, в контексті спірних правовідносин, є збільшення вислуги років у пенсіонерів із числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у разі призову їх на військову службу, зокрема під час мобілізації, що може бути реалізовано шляхом звернення із відповідною заявою пенсіонера, поданою безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України та доданими до неї документами.
29. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
30. Територіальний орган Пенсійного фонду України уповноважений прийняти рішення щодо призначення / перерахунку пенсії лише за наявності повного переліку документів визначених Порядком № 3-1.
31. Звертаючись із заявою про перерахунок вже призначеної пенсії, а саме: щодо врахування додаткової вислуги років під час призову на військову службу за призовом під час мобілізації до дня фактичного звільнення, позивач зобов`язаний був подати документи визначені підпунктами 1-7 пункту 2 розділу ІІ Порядку № 3-1, в тому числі подання про призначення пенсії, підготовлене уповноваженим органом (структурним підрозділом) та розрахунок вислуги років.
32. З матеріалів справи вбачається, що звернувшись до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок та виплату з 01 грудня 2023 року пенсії за вислугу років із врахуванням додаткової вислуги років, яка виникла у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації до дня фактичного звільнення, у розмірі 68% грошового забезпечення, позивач не додав документи визначені підпунктами 1- 7 пункту 2 розділу ІІ Порядку № 3-1.
33. Зі змісту Положення № 530 вбачається, що зазначеним Положенням врегульовано порядок (механізм) оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення та перерахунку пенсій за вислугу років, по інвалідності та в разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», згідно якого оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям, здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними ТЦКСП.
34. В силу приписів пункту 3.14 Положення № 530 органи Пенсійного фонду України звертаються до ТЦКСП з питань доопрацювання поданих документів, а також щодо надсилання додаткових документів у разі коли документи для призначення чи перерахунку пенсії колишнім військовослужбовцям надійшли саме від ТЦКСП, а не подані заявником самостійно.
35. Враховуючи зазначене, на моє переконання, висновок Суду з посиланням на приписи Положення № 530 про те, що неподання заявником безпосередньо до територіального органу Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсії розрахунку вислуги років, не зумовлює настання для пенсіонера негативного наслідку у вигляді відмови у перерахунку його пенсії з урахуванням додаткової вислуги років через те, що пенсійний орган не позбавлений можливості вчинити активні дії щодо отримання від компетентного органу додаткових документів або повідомити заявника про необхідність їх надання, і як наслідок визнання протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22 грудня 2023 року «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 » та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок та виплату позивачу пенсії із врахуванням додаткової вислуги років, прийнявши відповідне рішення, є помилковим.
36. Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 22 грудня 2023 року «Про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 » є вмотивованим. В ньому чітко зазначені мотиви відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивача з урахуванням додаткової вислуги років. Отримавши зазначене рішення, позивач не позбавлений можливості звернутися до ТЦКСП з питанням направлення до пенсійного органу розрахунку вислуги років для здійснення перерахунку пенсії з урахуванням додаткової вислуги років.
37. За вказаних обставин вважаю, що за результатами перегляду судових рішень у справі № 580/460/24 слід було залишити в силі рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року.
Суддя Н.В. Коваленко